This article was written in 2013. It might or it might not be outdated. And it could be that the layout breaks. If that’s the case please let me know.
Als je er niet naar kunt linken dan bestaat het niet. (1)
(This column was published in the Dutch, paper version of Web Designer Magazine. It’s in Dutch). Een van de manieren om beter te worden in wat je ambieert is door veel te lezen. Maar lezen is veranderd. Vroeger lazen we van papier, tegenwoordig hebben we veel betere alternatieven.
In de jaren negentig kocht ik boeken over kunst, ik had de ambitie om kunstenaar te zijn. Ik las over kunstenaars die ik bewonderde, over kunstenaars die ik verafschuwde, ik las over kunststromingen en leerde op die manier het een en ander. Ik noteerde opmerkingen in de kantlijn van deze boeken; voor later, dacht ik er altijd bij. Dit is dezelfde manier waarop mensen 400 jaar lang kennis hebben opgedaan. De meeste mensen zullen, net als ik, nooit meer teruggekeken hebben naar de notities in hun boeken.
In de jaren nul werd ik een serieus webdeveloper. Ik heb geen enkel boek opengeslagen om de kennis te vergaren die ik nu heb; ik heb alles wat ik weet geleerd van websites, van mensen die de moeite namen om de fantastische dingen die ze hadden ontdekt te delen, en van mensen die daar weer op reageerden. In de jaren dat ik me verdiepte in webdesign en webdevelopment heb ik veel meer geleerd dan in de jaren dat ik boeken verslond over kunst. Kennis vergaren gaat zo veel makkelijker en sneller als je er eenvoudig naar kunt *wijzen*. Dit is de kracht van het web, dit is wat het web uniek maakt en dit is de reden dat ik ons vak het mooiste vak vind dat er is.
Zoals jullie misschien wel weten publiceer ik dagelijks soms een lijst met links naar interessante artikelen op het gebied van webdesign en webdevelopment op Smashing Magazine de Daily Nerd, altijd met een kort commentaar erbij om uit te leggen waarom het belangwekkend is. Ik doe dit voor mezelf om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in ons vakgebied, maar ik doe het ook omdat ik graag wil dat het web nóg beter wordt. Omdat ik zeker weet dat jullie, de meer getalenteerde webmensen, er nog toffere dingen mee kunnen gaan doen dan ik kan. En ja, dat is belangrijk, als mijn concurrenten beter worden moet ik ook beter mijn best doen. Onze gebruikers hebben daar weer profijt van.
De laatste tijd lees ik wel weer eens een boek over webdevelopment en webdesign. Geen papieren boeken maar digitale boeken. Digitale boeken hebben hetzelfde probleem als papieren boeken: je kan er niet direct naar linken en dus kan ik de prachtige kennis die ik opdoe niet direct met jullie delen. Maar er zijn tegenwoordig manieren om dat wél te doen. Met Readmill bijvoorbeeld, een epub-reader op de iPad, kan je stukken tekst highlighten, je kan er een commetaartje bij schrijven en dit kan je vervolgens delen via Tumblr en Twitter en daar kan je weer naar linken. Je kan mensen ook volgen op Readmill, je ziet hun highlights en commentaren als je een boek leest. Laatst kreeg ik een bericht dat “Somebody liked your highlight”! Boeken worden hierdoor ineens weer een stuk interessanter.
Ik heb niet zo veel meer met papier, zoals je inmiddels wel doorhebt. Ik heb dan ook flink gegrinnikt toen ik de mogelijkheid kreeg om te gaan schrijven voor een Webdesigner Magazine, een blad op papier. Dat is het format dat misschien wel het minst linkbaar is van alles. Veel mensen zien het als het summum, gepubliceerd zijn in een papieren magazine. Ik voel me ook enorm vereerd om hier te kunnen schrijven, maar ik vind het ook erg onhandig omdat ik er zo moeilijk naar kan linken. Artikelen in een magazine staan meestal niet in de Google index, en ze staan niet in mijn persoonlijke archief. Ik kan ze dus nooit meer terugvinden. Wat ik er wel erg tof aan vind is dat ik mijn meningen met jullie kan delen en er op die manier misschien aan kan bijdragen dat het web beter wordt. En wie weet, misschien draag ik er ook wel aan bij dat magazines linkbaarder worden!
- Craig Mod heeft hier een prachtige reeks artikelen over geschreven