Wat willen we eigenlijk analyseren?

Apple heeft besloten om in de volgende versie van iOS zogenaamde content blockers toe te staan. Plugins waarmee je bepaalde types content kunt tegenhouden. Dit soort plugins kennen we natuurlijk al veel langer op andere platformen, voornamelijk als banner blockers en script blockers in browsers. Het tegenhouden van banners werd niet door iedereen gewaardeerd. Veel mensen vonden het een soort van broodroof. Maar dankzij de content blockers van Apple beginnen ook voorstanders van banners te twijfelen.

Marco Arment, iemand die zelf geld verdient met banners, schreef een stuk over The ethics of modern web ad-blocking. Hij beschrijft hierin dat de advertentie-industrie te ver is gegaan. Eind jaren negentig maakten ze ons met pop-up banners knettergek, en daar hebben browsers toen, door pop-ups te blokkeren, iets aan gedaan. Niemand die dat erg vond, want iedereen was het er over eens dat pop-ups buitengewoon irritant waren.

Tegenwoordig is het probleem met banners veel groter, maar minder goed zichtbaar. Natuurlijk, je ziet ze overal en ze zijn meestal lelijk, maar ze zijn niet zo gekmakend meer als een eindeloze reeks nieuwe vensters. Het probleem met de huidige generatie banners is niet zozeer hoe ze er uitzien, het gaat om wat ze doen: ze verzamelen alle gegevens over jou die ze kunnen verzamelen. En al die data verkopen ze weer door. Het probleem wat Marco Arment hiermee heeft is dat wij hier niks over te zeggen hebben. Terwijl het toch echt over ons eigen online gedrag gaat wat deze bedrijven zo goed mogelijk in kaart proberen te brengen. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat we daar zelf iets over te zeggen hebben.

Traagheid

Een ander probleem van al die banners is natuurlijk dat het web er onnodig traag door wordt. Ik was laatst in Griekenland op vakantie en het internet was daar trager dan ik hier thuis gewend ben. Lang niet zo onbetrouwbaar als in de trein, het deed het gewoon altijd, maar de verbinding was erg traag. Dit artikel van 3mb deed er bijvoorbeeld net even te lang over om te laden. Pas in Nederland kon ik pas lezen wat een dom stuk het eigenlijk is. De auteur betoogt dat het web te langzaam is, en dat dat de schuld is van de browsers. En dat betoogt de auteur op een pagina van 3mb met daarop tenminste 13 tracking scripts. En daar zit natuurlijk het echte probleem: browsers zijn niet slecht, onze websites zijn slecht door alle rotzooi die we er op plempen.

En wat doet al die rotzooi daar eigenlijk? Hebben we dat echt allemaal nodig? Wat doen we eigenlijk met al die data die er verzameld wordt? Ik las een aardig artikel van Jens Meiert over analytics scripts. Hebben we die eigenlijk wel nodig? Goede data over jouw website is eigenlijk alleen maar nuttig als je ook een echt goede data-analist hebt om er iets nuttigs mee te doen. En die zijn er erg weinig. Dus als je er toch niks van snapt, en er dus niks mee doet, dan kan je die scripts beter niet op je site zetten. Dan wordt in elk geval de user-experience beter.

En datzelfde geldt natuurlijk ook voor banners. Al die bannerboeren beloven al jaren dat ze superintelligente reclame maken die precies op de persoon is toegespitst. Alleen is dat niet zo. Mensen krijgen nog maanden reclames van wasmachines te zien als ze die al gekocht hebben.

Ik vind dat wij als designers de taak hebben om standaard nee te zeggen tegen elk third-party script dat de marketingafdeling op de site wil hebben. Zonder gedegen onderbouwing over de impact op de UX en de privacy van onze bezoekers tegenover de winst die het ons oplevert zetten we die rotzooi gewoon niet op onze sites. Jeremy Keith zegt het mooi in deze blogpost:

Every bloated advertising and tracking script on a website was added by a person. What if that person refused? I guess that person would be fired and another person would be told to add the script. What if that person refused? What if we had a web developer picket line that we collectively refused to cross?

That’s an unrealistic, drastic suggestion. But the way that the web is being destroyed by our collective culpability calls for drastic measures.

Het is aan ons. En het is ook aan ons om content blockers te promoten.